برای بیمارانی که آنژیوپلاستی شده اند

دکتر حسن ریاحی

برای بیمارانی که آنژیوپلاستی شده اند:

بیمارانی که برای آنها آنژیوپلاستی انجام شده و استنت تعبیه شده‌است، برایشان داروهای مختلفی توسط پزشک متخصص قلب تجویز می شود که مصرف همه آنها به صورت دقیق و منظم بسیار ضروری است. از جمله داروهای بسیار مهم در بین داروهای این بیماران، آسپیرین (یا همان آ. اس. آ.) می باشد که معمولا نیاز است به جز در موارد خاص و عوارض جدی، برای همیشه ادامه پیدا کند و هیچ وقت قطع نشود.
داروی دوم کلوپیدوگرل، پراسوگرل یا تیکاگرلور می‌باشد که با نام‌های تجاری مختلفی وجود داشته و ممکن است نسبت به داروهای دیگر، گران‌تر باشد و معمولا ضروری است که تا یک سال و در بعضی موارد طولانی تر ادامه پیدا کند.
باید به خاطر داشت که قطع حتی یک روز این دو داروی رقیق‌کننده خون به خصوص در ماه‌های اول، می تواند باعث ایجاد لخته در استنت شده و باعث عوارض بسیار مهمی از جمله سکته شدید قلبی و مرگ‌و‌میر نیز بشود. به همین خاطر هیچگاه مصرف آنها را فراموش نکرده و چنانچه به جهت اعمال جراحی و دندانپزشکی، توصیه شد که مصرف آنها را برای مدتی قطع کنید، حتما پزشک جراح و دندانپزشک را از وضعیت قلبی خود و مصرف این داروها مطلع کنید و با پزشک متخصص قلب خود نیز مشورت کنید.
همچنین با توجه به اینکه عارضه مهم این داروها خونریزی می‌باشد، حتما در صورت بروز هرگونه خونریزی، پزشک خود را فورا مطلع کنید یا درصورت دسترسی فوری نداشتن، به اورژانس مراجعه کنید.

برای بیمارانی که آنژیوپلاستی شده اند: