قرص متان چیست؟

دکتر حسن ریاحی بدن سازی - فشار خون بالا - متخصص قلب

این قرص که در اصل متاندرسترولون یا دیانابول (Dianabol) نام دارد، یک ترکیب شبیه هورمون جنسی مردانه،تستوسترون است که برای افزایش ساخت و ساز عضلات و تقویت قوای جسمانی استفاده می شود.
این دارو حدودا ۶۰ سال پیش، برای درمان افرادی که کمبود تستوسترون داشتند استفاده می گردید ولی در سال ۱۹۸۳ این دارو از بازار کشور آمریکا جمع آوری گردید و سالهاست که از بازارهای دارویی خیلی از کشورهای دنیا حذف گردیده است.
مثل خیلی از داروهای این گروه، این دارو نیز بصورت گسترده در افرادی کهبدنسازی میکنند مورد استفاده قرار میگیرد و البته عوارض زیادی از آن دیده می شود.
از عوارض شایع مصرف این دارو می توان به افزایش بروز آکنه، ریزش مو، افزایش موهای زائد بدن، بزرگ شدن پستانها در مردان، افزایش تجمع آب در بدن و مسمومیت کبدی اشاره کرد.
ولی یکی از عوارض مهم این دارو، تشدید فرایند انسداد عروق است که در مردان بعلت وجود هورمون تستوسترون ۱۰ سال زودتر از زنان اتفاق می افتد و مصرف این مواد، باعث تسریع پیشرفت این بیماری در مصرف کنندگان می شود، بویژه در افرادی که سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارند و یا مبتلا به فشار_خون_بالا،چربی_خون_بالا و دیابت هستند یا سیگار مصرف میکنند این خطر بیشتر است.
پس اگر این دارو را مصرف میکنید، باید بیشتر مراقب فاکتورهای خطر بیماری قلبی (زمینه ژنتیکی، دیابت، فشارخون بالا و چربی خون بالا) باشید.

قرص متان چیست