قلب و سرطان

بیماریهای قلبی عروقی، به صورت کلی مهم‌ترین علت کاهش طول عمر در دنیای کنونی است و با پیشرفت‌های صورت‌گرفته در درمان سرطان، در سال‌های اخیر و کاهش مرگ و میر سرطان، در این گروه نیز باز بیماری‌های قلبی عروقی به‌عنوان مهم‌ترین علت کاهش طول عمر مطرح است.
از طرف دیگر شیوع بیماری‌های قلبی عروقی در بیماران مبتلا به سرطان نسبت به سایر افراد بیشتر است.
علت شیوع بالاتر بیماری‌های قلبی عروقی در این دسته از بیماران، علاوه بر فاکتورهای خطر مشترک با سایر افراد، عمدتا عوارض قلبی درمان‌های سرطان یعنی پرتودرمانی و شیمی درمانی و همچنین افزایش انعقادپذیری خون در این بیماران است.

برخی عوارض قلبی در بیماران مبتلا به سرطان عبارتند از:

  • نارسایی قلبی
  • تنگی رگ‌های تغذیه‌کننده قلب و اسپاسم عروق
  • فشارخون بالا
  • بیماری‌های دریچه‌ای قلبی
  • بیماری‌های پرده اطراف قلب
  • ایجاد لخته در وریدهای پا و شریان‌های ریوی

 

کلینیک قلب و سرطان

در کلینیک قلب و سرطان، بیماران ابتدا براساس فاکتورهای خطر بیماری قلبی، و نوع سرطان و درمان‌های احتمالی، مورد بررسی های اولیه قرارگرفته و توصیه‌های لازم درباره درمان‌های احتمالی قلبی و ملاحظات درمانی سرطان انجام‌خواهد شد.

سپس براساس شرایط قبل از درمان، در مورد روش و زمان بررسی‌های مجدد در طول درمان سرطان نیز توصیه‌های لازم انجام خواهدشد تا عوارض احتمالی قلبی درمان‌های سرطان به سرعت تشخیص داده شده و در موارد لزوم، در مورد ضرورت تغییر درمان سرطان و یا آغاز درمان‌های دارویی قلبی نیز تصمیم‌گیری شود. همچنین در صورت وجود فاکتورهای خطر بیماری قلبی، همزمان با درمان سرطان، این فاکتورها نیز درمان می‌شوند تا خطر بروز بیماری قلبی به حداقل برسد.

در این کلینیک همچنین بررسی های اولیه قلبی قبل از جراحی های سرطان نیز برای بیماران انجام می‌شود.

پس از پایان درمان سرطان نیز بیماران همچنین نیاز به پیگیری قلبی خواهند داشت که دفعات و مدت این پیگیری براساس نوع درمان‌ها و عوارض احتمالی درمان‌های سرطان متفاوت است و به بیمار توصیه خواهد شد.

نویسنده: دکتر رضا قنواتی
آخرین به روز رسانی: مهرماه ۱۳۹۶