پیشگیری (چکاپ)

چکاپ قلب چیست؟

بیماری‌های قلبی عروقی، شایع‌ترین علت مرگ و میر در همه دنیا هستند و یکی مهم‌ترین بیماری‌های این دسته از اختلالات، تنگی رگ‌های تغذیه‌کننده قلب یا همان عروق کرونری هستند.
در همه افراد فرایند تنگی رگ‌های قلب از دوران کودکی شروع شده و به‌تدریج پیشرفت می‌کند و اضافه شدن فاکتورهای خطر سبب می‌شود این فرایند تسریع‌شده و در سنین پایین تر باعث تنگی شدید عروق و سکته قلبی، سکته مغزی و تنگی عروق اندام‌ها شود.

مهم‌ترین عوامل خطر تنگی عروق شامل این موارد هستند:

  • فشارخون بالا
  • اختلالات چربی خون
  • مصرف سیگار
  • دیابت
  • فاکتورهای ژنتیکی
  • بی تحرکی
  • چاقی

 

با شرح حال، معاینات کامل و تست‌های تشخیصی بر حسب مورد، می توان در باره بخش مهمی از سلامت سیستم قلب و عروق، اطلاعات زیادی را به دست آورد و در صورت وجود بیماری یا عوامل خطر، با تشخیص و کنترل به موقع آنها، از بروز سکته قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی و تنگی عروق اندام‌ها و ناتوانی‌های ناشی از آنها جلوگیری‌کرد.

مراحل چکاپ قلب

پس از شرح حال و معاینات قلبی کامل، تست هایی که ممکن است بر حسب مورد برای فرد انجام شود شامل موارد زیر است:

 

– آزمایش خون

این بررسی شامل موارد زیر می باشد:

  • شمارش کامل سلولهای خونی (CBC)
  • بررسی وضعیت قند خون و چربی خون و فاکتورهای التهابی جهت محاسبه و تعیین ریسک بروز حوادث قلبی عروقی در آينده
  • بررسی بیوشیمیایی خون برای تشخیص اختلالاتی مثل مشکلات تیرویید و کلیه و کبد
  • و سایر بررسی های متناسب با سن و جنس

 

ارزیابی قد و وزن جهت تعیین شاخص توده بدن (BMI)

یکی از مهمترین مشکلاتی که زمینه ساز بیماریهای قلبی عروقی است و با درمان آن می توان از بروز بیماری قلبی پیشگیری کرد، اضافه وزن است. میزان اضافه وزن افراد بر اساس نسبت قد و وزن مشخص می شود و براساس وضعیت سلامت قلب، توصیه هایی برای کاهش وزن خواهد شد.

 

نوار قلب

با کمک نوار قلب فعالیت الکتریکی قلب را می توان بررسی کرد. این بررسی ساده، می تواند مراحل اولیه برخی مشکلات قلبی را نشان دهد تا با درمان مناسب و پیگیری آن از عوارض احتمالی در آینده پیشگیری شود.

 

اکوکاردیوگرافی

در این تست با کمک امواج فراصوتی، وضعیت عملکرد قلب و دریچه ها و اختلالات مادرزادی بررسی می شود.

 

تست ورزش

این تست جهت تشخیص زودرس انسداد عروق قلبی، فشارخون بالا و بررسی اختلالات ریتم قلب (آریتمی ها) استفاده می شود. همچنین با کمک این تست می توان میزان فعالیت بی خطر برای قلب را تعیین نمود.

 

شاخص پایی بازویی برای بررسی تنگی رگهای اندام تحتانی (ABI)

با این تست فشارخون در بازوها و پاها با دقت بالا با دستگاه داپلر اندازه گیری می شود. شاخص بازویی پایی نسبت فشارخون در پاها به فشارخون دست است که مقدار طبیعی آن بیشر از ۱ است و در صورت کاهش این نسبت، احتمال انسداد عروق پاها مطرح می شود. شاخص بازویی پایی غیرطبیعی نشاندهنده احتمال بالاتر بروز سکته قلبی و مغزی نیز هست.

 

بررسی عروق کاروتید و تعیین ضخامت دیواره عروق گردن (CIMT)

با کمک دستگاه سونوگرافی، شریانهای کاروتید دو طرف گردن که شریانهای اصلی خونرسانی به مغز هستند، برای مشاهده تنگی بررسی می شوند. در صورت مشاهده تنگی یا افزایش ضخامت این شریانها، خطر بروز سکته مغزی در آينده وجود دارد که با درمان قابل پیشگیری است.

 

 – بررسی آنوریسم آئورت شکمی

با کمک دستگاه سونوگرافی، شریان آئورت شکمی، که شریان اصلی خونرسانی به اندامها و اعضای حیاتی بدن است، بررسی می شود. درصورتیکه اندازه این شریان در ناحیه شکم بیش از ۳ سانتیمتر باشد نشاندهنده آنوریسم (اتساع) آئورت شکمی است که در صورت عدم درمان و پارگی، خطر مرگ ناگهانی را به‌همراه دارد.

 

نهایتا پس از مصاحبه، معاینه فیزیکی و بررسی‌های لازم بر حسب مورد، وضعیت هر فرد توسط پزشک متخصص قلب، ارزیابی شده و با فرد درمیان گذاشته‌شده و درباره اقدامات غیردارویی و دارویی لازم و یا احیانا نیازبه بررسی‌های تکمیلی بیشتر، توصیه‌های لازم انجام می‌شود.

 

هزینه چکاپ قلب چقدر است؟

هزینه چکاپ قلبی بر مبنای خدماتی که ارائه می شود، تعیین می شود که برای افراد در سنین مختلف و ریسک خطر زمینه ای مختلف، متفاوت خواهد بود. برای آگاهی از هزینه هریک از خدمات، می توانید با شماره ۲۲۳۶۳۶۵۲ – ۰۲۱ تماس بگیرید.

در مورد تحت پوشش بودن خدمات چکاپ، بایستی با مرکز بیمه خود تماس بگیرید.

نویسنده: دکتر رضا قنواتی
آخرین به روز رسانی: مهرماه ۱۳۹۶