پیگیری بیماری‌های قلبی

تقریبا همه بیماری‌های قلبی، جزو بیماری‌های مزمن طبقه‌بندی می‌شوند و پس از ابتلا و تشخیص، نیاز به پیگیری‌های منظم، دوره‌ای و طولانی مدت دارند.

بسیار دیده می‌شود که بیماران پس از تشخیص اولیه و اقدامات درمانی که انجام می‌شود، با این گمان که بیماری آنها بهبود پیداکرده پس از مدتی، درمان خود را کنار گذاشته و چون در بسیاری از موارد علائم اولیه‌شان بهبود می‌یابد، برای پیگیری دیگر مراجعه نمی‌کنند. حال آنکه باید به خاطر داشت که بسیاری از بیماری‌های قلبی در هنگام پیشرفت، ممکن است تا مدت‌ها هیچ علامتی نداشته‌باشند، اما به مداخلات درمانی برای بهبود و یا جلوگیری از پیشرفت نیاز دارند.

به همین خاطر بسیار ضروری است که همه مبتلایان به بیماری‌های قلبی، حتی در صورت کنترل بودن علائم یا بی‌علامت بودن، طبق توصیه پزشک در فواصل مشخص‌شده مراجعات منظم داشته‌باشند. در این مراجعات در کلینیک پیگیری، پس از مرور تاریخچه بیماری و مدارک قبلی و گرفتن شرح حال، معاینه فیزیکی کامل انجام شده، و سپس توصیه‌های پیشگیرانه و درمانی لازم انجام‌می‌شود. همچنین ضروری است که در هر ویزیت، بیمار همه داروهایی را که در منزل مصرف می‌کند -شامل داروهای مکمل و بدون نسخه-همراه داشته‌باشد که پزشک بتواند داروها را بررسی و تنظیم‌کند و همچنین چنانچه در مدت اخیر بستری یا اقدامات تشخیصی مانند آزمایش برای بیمارانجام‌شده‌است، همه را به همراه داشته‌باشد.

در ویزیت‌های پیگیری همچنین ممکن است بر اساس یافته های به دست‌آمده در معاینات، نیاز به اقدامات تشخیصی مجدد نیز باشد که پزشک راهنمایی خواهدکرد. همچنین با توجه به ماهیت بعضی بیماری‌های قلبی، اقدامات تشخیصی در فواصل دوره‌ای مشخص و منظم نیز باید تکرار شوند که در کلینیک پیگیری این توصیه ها نیز انجام خواهدشد.

همچنین این ویزیت‌ها فرصت مناسبی است که بیمار سؤالاتی را که درباره بیماری خود، اقدامات تشخیصی و درمانی آینده و شیوه زندگی خود که مرتبط با بیماری است دارد، از پزشک معالج سؤال‌کند.

نویسنده: دکتر حسن ریاحی
آخرین به روز رسانی: مهرماه ۱۳۹۶