آنژیوگرافی عروق کرونری

آنژیوگرافی عروق کرونری چیست؟
نحوه انجام آنژیوگرافی

 

آنژیوگرافی عروق کرونری چیست؟

آنژیوگرافی عروق کرونری تستی است که در آن با استفاده از اشعه ایکس از رگ‌های کرونری قلب که وظیفه خونرسانی به عضله قلب را دارند، تصویربرداری می‌شود. در طی آنژیوگرافی یک ماده مخصوص (ماده‌ی حاجب) از طریق لوله‌ای به نام کتتر که درون رگ‌های کرونری قرار داده می‌شود به آنها وارد می‌شود، این ماده باعث نمایان شدن رگ‌های کرونری در تصویربرداری با اشعه‌ی ایکس می‌شود.

آنژیوگرافی این امکان را به پزشک می‌دهد تا بصورت دقیق نحوه جریان خون به قلب را مشاهده کند و به این ترتیب پزشک می‌تواند اختلالات رگ‌های کرونری را تشخیص دهد.

آنژیوگرافی معمولا با تصمیم پزشک برای افرادی که دچار درد قفسه سینه (آنژین) ویا مشکوک به ابتلا به اختلالات رگ‌های کرونری هستند انجام می‌شود. آنژیوگرافی تست مناسبی برای تشخیص  اختلالات رگ‌های کرونری، آترواسکلروزیس (سفتی عروق)، و بررسی برخی اختلالات دریچه‌های قلب است.

نحوه انجام آنژیوگرافی

آنژیوگرافی در بیمارستان انجام می‌شود. بیمار ابتدا لباس استریل پوشیده و روی تخت دراز می‌کشد، محل جای گذاری کتتر که معمولا بازو و یا ران پا است تمیز می‌شود، بیحسی موضعی در محل ورود کتتر استفاده خواهد شد، سپس کتتر با دقت درون یک سرخرگ وارد شده و تا نزدیکی قلب پیش‌روی خواهد کرد. وقتی کتتر در محل مناسب قرار گرفت، ماده حاجب از طریق آن به داخل خون آزاد خواهد شد، با رهاسازی ماده حاجب در خون ممکن است بیمار به طور گذرا احساس گرما کند. آنژیوگرافی عروق کرونری معمولا یک تا دو ساعت به طول می‌انجامد.

آنژیوگرافی تست نسبتا کم‌خطری است، اما ماده حاجب می‌تواند در برخی افراد ایجاد احساس تهوع، آلرژی و یا احساس نیاز به ادرار کند که این علائم خیلی شایع نیستند.

آماده سازی بیمار برای آنژیوگرافی به این ترتیب است که بیمار ۶ تا ۸ ساعت (بیشتر یا کمتر به صلاحدید تیم درمان)  قبل از آنژیوگرافی نباید چیزی میل کند و مایعات بنوشد، اگر در مورد مصرف داروها قبل از آنژیوگرافی سوال دارید بهتر است با پزشک متخصص صحبت کنید.