احیای قلبی ریوی ( سی پی آر )

احیای قلبی ریوی
سی پی آر چیست؟
چه زمانی سی پی آر انجام می‌شود؟
اقدامات قبل از سی پی آر
نحوه انجام سی پی آر
بعد از سی پی آر چه باید کرد؟
فایده‌ی سی پی آر چیست؟
مخاطرات احتمالی سی پی آر چیست؟
چقدر زمان برای بهبودی فرد لازم است؟
مراقبت‌های پس از سی پی آر
احتمال شکستن دنده‌ها در سی پی آر
سی پی آر بدون تنفس دهان به دهان
مقایسه شوک با دستگاه دفیبریلاتور با احیای قلبی ریوی

 

احیای قلبی ریوی

احیای قلبی ریوی و یا سی پی آر می‌تواند جان فرد مبتلا به ایست ناگهانی قلب را نجات دهد. حتی اگر سی پی آر را به خوبی بلد نباشید می توانید با حرکات دستها روی قفسه سینه به فرد کمک کنید تا دوباره به زندگی بازگردد. برای این منظور باید سریعا دست به کار شوید و فراموش نکنید با ۱۱۵ تماس بگیرید و در صورت دسترسی به دستگاه دفیبریلاتور خودکار از آن استفاده کنید.

 

سی پی آر چیست؟

احیای قلبی ریوی و یا سی پی آر تکنیکی است که در آن به فردی که دچار ایست قلبی شده و خونرسانی به بدنش انجام نمی‌شود، امکان بازگشت به زندگی را داده و از طریق آن قلب فرد دوباره به کار می‌افتد. این تکنیک نسبتا ساده بوده و نکته اصلی آن ایجاد فشار روی قفسه سینه برای فرستادن خون از قلب به اندام‌های اصلی است تا زمانیکه قلب مجددا شروع به تپیدن کند.

تنفس‌ دهان به دهان موجب رساندن اکسیژن به بدن فرد دچار ایست ناگهانی قلبی می‌شود.

 

چه زمانی سی پی آر انجام می‌شود؟

افراد در هر سنی که باشند در موارد زیر نیاز به سی پی آر دارند:

  • کما
  • ایست تنفسی
  • عدم هوشیاری
  • نداشتن پالس یا ضربان قلب

بیش از نصف افرادی که خارج از بیمارستان دچار ایست قلبی می‌شوند مراقبت‌های لازم را دریافت نمی‌کنند، در حالیکه انجام سی پی آر شانس زنده‌ماندن بعد از ایست ناگهانی قلب را دو تا سه برابر افزایش می‌دهد.

 

اقدامات قبل از سی پی آر

  • پس از اطمینان حاصل کردن از ایمنی در صحنه با صدای بلند از فرد بپرسید که حالشان خوب است یا خیر؟!
  • با ۱۱۵ تماس بگیرید.
  • از نزدیک ترین فرد در صحنه بخواهید دنبال دستگاه دفیبریلاتور خودکار بگردد.
  • سر فرد را در حالیکه به پشت دراز کشیده است کمی به عقب متمایل کنید.
  • برای ۱۰ ثانیه به دقت به صدای نفس کشیدن فرد گوش کنید.
  • دقت کنید آیا قفسه سینه فرد به علامت نفس کشیدن بالا یا پایین می‌رود.
  • پالس یا ضربان قلب فرد را با لمس کناره گردن او بررسی کنید.
  • اگر ضربان قلب فرد را حس نکردید شروع به انجام سی پی آر کنید.

 

نحوه انجام سی پی آر

  • اگر فرد نفس نمی‌کشد، یک دست را دقیقا در میانه قفسه سینه او زیر سینه ها گذاشته و دست دیگر را روی آن قرار دهید.
  • از نیروی وزن بدن خود استفاده کرده و دستها را روی قفسه سینه به صورت عمود بالا و پایین ببرید. از قسمت پاشنه کف دستها و یا بخش زیر ساعد برای اعمال فشار استفاده کنید.
  • بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ بار فشار در دقیقه روی قفسه سینه اعمال کرده و هر بار تا ۵ سانت آن را به داخل فشار دهید، مطمئن شوید قفسه سینه کاملا بالا آمده باشد سپس فشار بعدی را اعمال کنید.
  • کسانیکه آموزش سی پی آر دیده باشند می‌توانند هر ۳۰ ضربه یکبار برای ۲۰ ثانیه تنفس‌ دهان به دهان بدهند.
  • این چرخه را تا جاییکه که ضربان قلب فرد بازگردد و یا نیروی کمکی بیشتر از راه برسد ادامه دهید.

تنفس دهان به دهان را به ترتیب زیر انجام دهید:

  • بینی فرد را با دو انگشت طوری بگیرید که سوراخ‌های آن بسته شوند و سر را کمی به عقب متمایل کرده طوری که چانه بالا قرار گیرد.
  • دهان خود را دور دهان فرد قرار داده و در قفسه سینه او بدمید طوری که قفسه سینه حجیم شده و بالا برود، اگر قفسه سینه تکان نخورد باید بررسی کنید چیزی داخل دهان فرد نباشد.
  • پس از دو بار دمیدن، ماساژ قلبی را ادامه دهید.

در این حین از افراد حاضر در صحنه بخواهید به جستجوی دستگاه دفیبریلاتور خودکار بپردازند.

حتی اگر دوره سی پی آر را نگذرانده باشید باز هم قادر به انجام آن خواهید بود. اگر ایست قلبی برای یک نوجوان و یا بزرگسال اتفاق افتاده باشد می‌توانید تنها با فشردن قفسه سینه به انتشار اکسیژن موجود در بدنش کمک کرده و این حرکت را تا رسیدن نیروی کمکی مسلط به سی پی آر ادامه دهید.

در مورد نوزادان، یک دست را روی پیشانی گذاشته و سر را کمی به عقب متمایل کرده تا موقعیت مناسب برای تنفس دهان به دهان داشته باشد، دو انگشت دست دیگر را روی سینه گذاشته و طوری ماساژ بدهید که اندازه یک سوم تا یک دوم عمق سینه فشره بشود، تعداد ماساژها و تنفس‌ها با سی پی آر بزرگسالان یکسان است. اگر سی پی آر توسط دو نفر برای نوزاد انجام شود یک نفر کار ماساژ قلب و دیگری تنفس دهان به دهان را انجام می‌دهد.

 

بعد از سی پی آر چه باید کرد؟

به محض رسیدن نیروی کمکی فرد به بیمارستان منتقل می‌شود، اگر فرد نجات پیدا کند متخصصین به بررسی آسیب‌های احتمالی در اثر کمبود اکسیژن در بدن میپردازند، آنها همچنین به تشخیص علت ایست ناگهانی قلبی پرداخته و درمان متناسب با آن را برای فرد در نظر می‌گیرند. اگرچه تعداد زیادی از افرادی که از ایست ناگهانی قلبی نجات پیدا می‌کنند دچار کما می‌شوند، اما نیمی هم در طول بستری هوشیاری خود را بدست می‌آورند.

 

فایده‌ی سی پی آر چیست؟

سی پی آر به گردش خون در بدن فرد دچار ایست قلبی کمک کرده و از آسیب‌ اندام‌ها جلوگیری می‌کند.

 

مخاطرات احتمالی سی پی آر چیست؟

مخاطرات احتمالی سی پی آر به دلیل شدت ضربات وارده به قفسه سینه حین ماساژ قلبی است، در برخی موارد احتمال شکستن دنده ها و آسیب دیدن اندام‌های داخلی وجود دارد.

 

چقدر زمان برای بهبودی فرد لازم است؟

معمولا چندین ماه پس از ایست قلبی و بیرون آمدن از کما برای برطرف شدن علائمی مثل اختلالات حافظه و یادگیری و تمرکز زمان لازم است.

 

مراقبت‌های پس از سی پی آر

پس از پشت سر گذاشتن ایست ناگهانی قلبی می‌بایست بطور مرتب پزشک متخصص شما را ویزیت کند. بازه زمانی بین این ویزیت‌ها به شرایط جسمانی شما بستگی دارد. در صورت بروز علائم جدید حتما آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

 

احتمال شکستن دنده‌ها در سی پی آر

از آنجا که ماساژ قلبی برای گردش خون در بدن بایستی با فشار بر قفسه سینه اعمال شود احتمال شکستن دنده‌ها وجود دارد.

 

سی پی آر بدون تنفس دهان به دهان

سی پی آر بدون تنفس دهان به دهان نیز فواید خود را دارد. همانطور که در بالا توضیح داده شد ماساژ قلبی قابلیت گردش خون در بدن را دارد و می‌توان آن را تا رسیدن نیروی مسلط به سی پی آر ادامه داد.

 

مقایسه شوک با دستگاه دفیبریلاتور با احیای قلبی ریوی

برخی از مکان‌های عمومی (مانند ایستگاه‌های مترو، ایستگاه‌های قطار، مراکز خرید بزرگ و فرودگاه‌ها) مجهز به دستگاه دفیبریلاتور خودکارهستند که می‌توان در مواقع ضروری استفاده کرد. افراد معمولی نیز قادر به استفاده از این دستگاه‌ها هستند که بطور ایمن شوک الکتریکی مورد نیاز را به فرد دچارایست ناگهانی قلبی وارد می‌کند. در صورت استفاده صحیح از دستگاه، ریتم قلب باز میگردد. بسیاری از این دستگاه‌ها روی خود دستور استفاده دارند. این دستگاه‌ها می‌بایست همراه با احیای قلبی برای بیمار استفاده شوند و نه بجای آن.

بسیاری از موارد ایست ناگهانی قلب خارج از محیط بیمارستان رخ می‌دهد، با دانستن سی پی آر، حتی بدون تنفس دهان به دهان می‌توان جان یک نفر از اعضای خانواده، یک دوست و حتی یک آشنا را نجات داد.