اسکرین فشار خون

اسکرین فشار خون
اندازه گیری صحیح فشار خون
نحوه تفسیر اعداد فشار خون
اندازه‌گیری فشار خون در منزل

 

اسکرین فشار خون

فشار خون اصطلاحی است که برای توصیف فشار وارده بر دیواره سرخرگ‌ها توسط خون هنگام پمپ خون در سرتاسر بدن استفاده می‌شود.

فشار خون پایین معمولا اختلال محسوب نمی‌شود اگرچه بعضی مواقع می‌تواند باعث سرگیجه، بی‌حالی و یا غش کردن شود.

فشار خون بالا در صورت عدم درمان می‌تواند سبب بروز مشکلاتی جدی مانند حمله‌های قلبی سکته‌های مغزی شود.

در صورت داشتن فشار بالا یا پایین و یا ریسک فاکتورهای ابتلا به فشار خون بالا بهتر است به صورت منظم تحت بررسی توسط پزشک قرار بگیرید.

 

اندازه گیری صحیح فشار خون

دستگاه‌های اندازه‌گیری فشار خون تنوع بالایی دارند اما همگی شامل یک دستگاه با مانیتور و یک کاف یا بازوبند می‌شوند. بازوبند دور بازو پیچیده شده  و داخل آن با باد پر می‌شود تاجاییکه محکم شود این حالت می‌تواند حس ناخوشایندی در بازو ایجاد کند که فقط چند ثانیه طول می‌کشد. ریلکس و آرام بودن و صحبت نکردن در این مرحله اهمیت زیادی دارد زیرا همه این موارد می‌توانند روی فشار خون تاثیر بگذارند.

سنسورهای درون بازوبند فشار اندازه‌گیری شده را به دستگاه منتقل کرده و آنجا با الگوریتمهای مخصوص فشار به اعداد تبدیل شده و روی مانیتور دیجیتال دستگاه نشان داده می‌شود.

صحیح ترین نحوه اسکرین فشارخون اندازه گیری ۳ مرتبه فشار خون با فواصل یک دقیقه پس از پنج دقیقه استراحت در حالت نشسته است.

 

نحوه تفسیر اعداد فشار خون

فشار خون با واحد میلی‌متر جیوه و با دو عدد سیستول روی دیاستول خوانده می‌شود. فشار سیستولیک فشاری است که در آن خون از طریق قلب در بدن پمپ می‌شود و فشار دیاستولیک فشار خون بین دو ضربان قلب و در زمان استراحت قلب است.

عدد سیستول بالاتر از دیاستول بوده و در خوانش اول اعلام می‌شود برای مثال فشار خون ۸۰/۱۲۰ فشار خونی است که فشار سیستولیک در آن ۱۲۰ میلی‌متر جیوه و فشار دیاستولیک ۸۰ میلی‌متر جیوه است.

فشار خون نرمال معمولا در بازه ۸۰/۱۲۰-۶۰/۹۰ قرار دارد.

 

اندازه‌گیری فشار خون در منزل

پزشک متخصص در صورت احتمال ابتلای شما به فشار خون بالا ( هایپرتنشن ) امکان دارد بازوبند فشارسنج اتوماتیک ۲۴ ساعته را به شما پیشنهاد کند.

به این ترتیب که بازوبندی متصل به یک فشارسنج اتوماتیک کوچک به دور بازوی شما بسته شده در طول روز هر نیم ساعت یکبار و در ساعات خواب شما هر یک ساعت یکبار فشار شما را می‌گیرد و در حافظه خود ذخیره می‌کند، بعد از اتمام ۲۴ ساعت و باز کردن فشارسنج اتوماتیک می‌توان اطلاعات آن را برای تفسیر به کامپیوتر منتقل کرد.

فشارسنج های بازویی معمولا برای مصرف خانگی پیشنهاد می‌شوند و دقت بالاتری نسبت به فشارسنج های مچی دارند.