بیماری دریچه‌ی آئورت دو‌لتی (بای‌کاسپید)

تعریف بیماری دریچه‌ی آئورت دولتی
علائم و نشانه‌های بیماری دریچه‌ی آئورت دولتی
عامل ایجاد بیماری دریچه‌ی آئورت دولتی

 

تعریف بیماری دریچه‌ی آئورت دولتی

دریچه‌ی آئورت، بین قلب و شریان آئورت قرار گرفته است. شریان آئورت، شریان اصلی بدن است که از قلب، خارج شده و خون غنی از اکسیژن را به همه بدن می‌برد. به طور معمول، دریچه‌ی آئورت، سه لَت دارد که با باز و بسته شدن خود، جریان خون را کنترل می‌کنند، آن را از قلب به آئورت، هدایت می‌کنند و از برگشت خون به قلب، جلوگیری می‌کنند.

بیماری دریچه‌ی آئورت دولتی

در بیماری دریچه‌ی آئورت دولتی، این دریچه تنها دو لَت دارد و در نتیجه ممکن است درست عمل نکند. البته ممکن است سال‌ها بدون علامت و ایجاد مشکل، کار کند.
آخرین مطالعات، بیماری دریچه‌ی آئورت دولتی را ناشی از اختلال بافت همبند می‌داند که باعث مشکلات دیگری هم در سیستم گردش خون می‌شود مثل غیرطبیعی بودن شریان‌های کرونری، آنوریسم آئورت یا غیرطبیعی بودن آئورت در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه و فشارخون بالا از نوع بی‌ثبات (متغیر).

 

علائم و نشانه‌های بیماری دریچه‌ی آئورت دولتی

هرچند این بیماری مادرزادی است، معمولا تا زمان بلوغ تشخیص داده نمی‌شود چون دریچه‌ با وجود نقصی که دارد سال‌ها بدون ایجاد علامت می‌تواند کار کند. به ندرت بیماری در زمان تولد آنقدر شدید است که کودک در اوایل زندگی خود دچار نارسایی قلبی می‌شود. ولی اغلب بیماران فقط در دوران کودکی، صدای غیرطبیعی قلب در معاینه دارند و علائم بیماری در میان‌سالی و با بزرگ‌شدن دریچه خود را نشان می‌دهد.
در نهایت، رسوب کلسیم روی دریچه و اطراف آن باعث سخت و باریک شدن دریچه و حالتی به نام تنگی دریچه می‌شود. هرچه دریچه تنگ‌تر شود، قلب برای بیرون راندن خون از دریچه باید نیروی بیشتری وارد کند. علائم تنگی دریچه، درد قفسه‌ی سینه، تنگی نفس است و همین طور گیجی و غش کردن که در اثر نرسیدن خون کافی به مغز ایجاد می‌شوند.
اگر دریچه‌ی دولتی هنگام استراحت قلب به طور کامل بسته نشود، خون به عقب و به سمت قلب برمی‌گردد که به آن برگشت یا نارسایی دریچه‌ی آئورت گفته می‌شود. در این حالت، قلب باید دوباره خون را به بیرون پمپ کند که باعث فشار زیادی به حفره‌ی تحتانی سمت چپ قلب یعنی بطن چپ می‌شود. به مرور زمان، بطن گشاد و بزرگ‌تر از طبیعی می‌شود. مهم‌ترین علائم برگشت دریچه‌ی آئورت، تنگی نفس هنگام فعالیت‌هایی مثل بالا رفتن از پله‌ها است.

بیماری دریچه‌ی آئورت دولتی

با پیشرفت بیماری، تکرار این علائم بیشتر می‌شود و حتی در زمان استراحت هم اتفاق می‌افتد. پزشک در معاینه‌ی قلب، صداهای مخصوص این بیماری قلبی را می‌تواند بشنود.

 

عامل ایجاد بیماری دریچه‌ی آئورت دولتی

دلیل اصلی بیماری دریچه‌ی آئورت دولتی مشخص نیست. این را می‌دانیم که شکل‌گیری آن در اوایل دوران جنینی است و این مشکل در زمان تولد وجود دارد. حدود 2 % جمعیت مبتلا به بیماری دریچه‌ی آئورت دولتی هستند و میزان آن در مردان دو برابر خانم‌ها است.