تعطیلات و توصیه هایی برای بهبود سلامت قلبی عروقی

تعطیلات و حواشی آن، همانقدر که روی کاهش سطح استرس تأثیر دارند، می‌توانند رژیم غذایی و وضعیت کلی سلامتی ما را هم تغییردهند. بر اساس مطالعات، یک فرد در طول هرکدام از  تعطیلات مختلف سال، به طور متوسط دچار 450 گرم اضافه وزن می شود که در نهایت می‌تواند سلامتی قلبی عروقی را به خطر بیاندازد. به طور کلی بسیار مهم است که به خاطر داشته‌باشیم تغییرات کوچکی در سبک زندگی می‌توانند اثرات بزرگی روی سلامتی داشته‌باشند.

این لیست از توصیه‌ها که بر اساس تجربه‌ی مواجهه با بیماران قلبی عروقی بسیاری تهیه‌شده که در طول تعطیلات در مورد وضعیت بیماری خود دچار مشکلاتی می‌شوند، می تواند مفید واقع شود.

۱

اگر برنامه‌ی سفر شما برای تعطیلات شلوغ و فشرده تنظیم‌شده، فراموش‌نکنید که در میان برنامه‌های هر روزتان باید حداقل یک کار مفید برای سلامتیتان انجام‌دهید، مثلا استفاده از سبزیجات و میوه‌ی تازه برای صبحانه.

 

۲

فعالیت فیزیکی می‌تواند سطح استرس ما را به طور چشمگیری کاهش‌داده و باعث‌شود نسبت به خودمان احساس بهتری داشته‌باشیم. فعالیت فیزیکی باید یکی از اجزای ثابت برنامه‌ی روزانه‌ی ما باشد و حتما لازم نیست زمان مشخص یا میزان مشخصی را به آن اختصاص‌دهیم، فعالیت های ساده‌ای مانند استفاده از پله‌ها به جای آسانسور، یا اینکه در فروشگاه کمی دورتر از در اصلی پارک‌کنیم و مسیر را پیاده طی‌کنیم و فعالیت های این‌چنینی دیگر، می‌تواند بسیار مفید باشد. مطمئن‌باشید که هر قدمی ارزشمند است.

 

۳

مصرف الکل بسیاری از افراد در زمان تعطیلات افزایش چشمگیری پیدا می‌کند و می‌تواند به سلامت قلبی عروقی صدمه‌زده و زیان‌آور باشد. مراقب این اتفاق باشید.

 

۴

اگر به مهمانی دعوت‌شدید، قبل از حضور در مهمانی، یک ماده‌ی غذایی پر پروتئین (ولی بدون چربی) و مقداری میوه بخورید تا بتوانید در مقابل وسوسه‌ی خوراکی‌های رنگارنگ ولی مضری که معمولا در مهمانی ها سرو می‌شوند خودداری‌کنید. بسیاری از این خوراکی‌ها میزان چربی و نمک بالایی دارند و می‌توانند وضعیت بیماری قلبی شما را بدترکنند.

 

۵

بسیاری از ما صرفا برای سرگرم‌شدن خوراکی می‌خوریم، به خصوص در مهمانی‌ها. به جای نوشیدنی‌های شیرین، آب بیشتری بنوشید و در مقابل خوراکی‌های مضر مقاومت‌کنید.

 

۶

به جای اسنک‌های مختلف، از میوه‌ استفاده‌کنید و ترجیحا از میوه‌هایی که با شمردن هسته یا باقیمانده‌ی آنها بدانید چه مقدار از هرکدام مصرف کرده‌اید.

 

۷

نمی‌توانید در مقابل شکلات مقاومت کنید؟! اشکالی ندارد، دنبال شکلات های تلخ بگردید چون مزه‌ی قوی آنها باعث می‌شود مقدار کمی از آن برای شما کافی‌باشد.

 

۸

بسیاری از بیماران به دنبال استرس‌های روانی، دچار ولع غذاخوردن می‌شوند که می‌تواند تغییرات مهمی در سیستم هورمونی و متابولیک بدن داشته و سلامت قلبی عروقی را به شدت دچار مخاطره‌کند. اگر از این دسته هستید، حتما به وضعیت روحی روانی خودتان رسیدگی‌کنید و از متخصصین این حوزه برای ترک این عادت مضر کمک‌بگیرید.

 

۹

اگر به دنبال استرس، دچار افزایش فشار خون شدید، حتما برنامه‌های آرامش‌بخش را در برنامه‌ی روزانه‌ی خودتان بگنجانید. این برنامه‌ها لازم نیست حتما گران باشند. یک حمام نسبتا طولانی می‌تواند کافی باشد.

 

در آخر بدانید که هدف تعطیلات، استراحت روانی و اختصاص زمان به خانواده و افراد نزدیک است. فعالیت‌های این‌چنینی با تأثیری که روی سلامت روانی ما می‌گذارند، می‌توانند سلامت قلبی عروقی ما را هم بهبودبخشند.

 

بیماری‌های قلبی عروقی از مهمترین عوامل مرگ و میر در آقایان و خانم‌ها هستند. اما بسیاری از عوارض این بیماری‌ها با اقدامات و تغییراتی کوچک در سبک زندگی، قابل پیشگیری هستند. در طول تعطیلات نباید خودتان را از خوراکی ها و تماس با خانواده محروم‌کنید. فقط بکافی است در باره‌ی سلامتی قلب و عروق خود بیشتر حساسیت به خرج دهید.

 

تفکر غالب کنونی در مورد رژیم غذایی، بر اساس محرومیت کامل از خوراکی‌های مورد علاقه نیست؛ بلکه توصیه می‌شود در وعده‌های کوچکتر و در فواصل طولانی تر از آنها استفاده شود.

تا زمانی که رژیم غذایی فرد به طور کلی متعادل و متناسب باشد، می‌توان به بهبود سلامت قلبی عروقی امیدوار بود.