جراحی متابولیک لاغری

جراحی متابولیک لاغری
اثر بخشی
ایمنی و مخاطرات
هزینه‌های عمل جراحی متابولیک
روش‌های شایع جراحی متابولیک برای لاغری
تاثیرات مثبت این جراحی بر قلب و عروق

 

جراحی متابولیک لاغری

  • جراحی متابولیک و یا جراحی لاغری موثرترین و غیر قابل بازگشت‌ترین روش مقابله با چاقی است که باعث کاهش وزن قابل توجه شده و از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها نظیر دیابت نوع دو، بیماری‌های قلب وعروق، فشار خون بالا، مشکلات تنفسی و برخی از سرطان‌ها پیشگیری می‌کند.
  • مطالعات نشان می‌دهند که جراحی لاغری می‌تواند ریسک مرگ ومیر زودرس را ۵۰-۳۰ درصد کاهش دهد.
  • جراحی لاغری روشی ایمن و یا ایمن‌تر نسبت به بسیاری از جراحی‌های دیگر نظیر جراحی کیسه صفرا، برداشت آپاندیس و یا تعویض کشک زانو در آمریکا است.

 

جراحی متابولیک لاغری

 

اثر بخشی

  • مطالعات نشان می‌دهند که بیمار ۲-۱ سال پس از عمل جراحی بیشترین مقدار کاهش وزن را داشته و بهبود وزن قابل توجهی پیدا می‌‌کند.
  • بیماران اغلب ۶۰ درصد از اضافه وزن خود را در ۶ ماه اول پس از جراحی و ۷۷ درصد از اضافه وزن خود را در ۱۲ ماه اول بعد از جراحی از دست می‌دهند.
  • بسیاری از بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند دیابت، چربی خون بالا، فشار خون بالا و اختلالات تنفسی هنگام خواب، پس از عمل جراحی متابولیک به میزان قابل توجهی بهبود پیدا می‌کنند.

 

بیماری میزان بهبودی
دیابت نوع دو ٪۹۲
فشار خون بالا ٪۷۵
اختلالات تنفسی در خواب ٪۹۶
چربی خون بالا ٪۷۶
بیماری های قلب و عروق ٪۵۸

ایمنی و مخاطرات

  • مخاطرات ناشی از اضافه وزن حاد به مراتب بیش از عمل جراحی لاغری است.
  • احتمال مرگ در اثر جراحی لاغری یک دهم درصد و احتمال عوارض مخاطره‌آمیز دیگر ۴ درصد گزارش شده است.

 

هزینه‌های عمل جراحی متابولیک

  • میانگین هزینه‌های این عمل جراحی در آمریکا بین ۲۶-۱۷ هزار دلار است.
  • به لحاظ بهبودی در بسیاری از بیماری‌های مرتبط با چاقی در عرض  ۴-۲ سال پس از این عمل هزینه‌های انجام شده جبران خواهند شد و ٪۲۹ از هزینه‌های پزشکی در ۵ سال اول پس از جراحی کاهش پیدا می‌‌کند.

 

روش‌های شایع جراحی متابولیک برای لاغری

بای پس معده Roux-en-Y

  • در این روش سایز معده تا اندازه یک گردو کوچک شده و به بخش میانی روده کوچک متصل می‌‌شود، در این روش بخش‌های دئودنوم و ژژنوم روده کوچک از مسیر خارج می‌شوند و کالری کمتری در دستگاه گوارش جذب می‌شود.
  • ریسک این روش شامل حساسیت‌های دارویی، ایجاد لخته‌های خون در پاها، از دست‌ دادن خون، مشکلات تنفسی، حمله‌های قلبی در حین عمل و یا بعد از آن و عفونت می‌شود. که البته در درصد بسیار کمی از بیماران اتفاق می‌افتند و خطرات چاقی به مراتب بیشتر هستند.

اسلیو  (Sleeve)معده

معده به صورت عمودی منگنه شده و به شکل یک لوله و یا موز در‌آمده و ۸۵ درصد از حجم خود را از دست می‌دهد که باعث کاهش مصرف و جذب غذا می‌شود.

  • خطرات این روش (که در تعداد بسیار کمی از جراحی‌ها دیده می‌شوند) شامل التهاب معده، زخم معده، آسیب به معده، روده و یا ارگان‌های دیگر در حین جراحی، نشتی بخش های منگنه شده معده، سوء تغذیه، ایجاد اسکار در بخش‌های داخلی شکم و انسداد روده در سال‌‌های پس از عمل و تهوع می‌‌شود.

گذاشتن حلقه دور معده

  • در این روش حلقه‌های سیلیکونی قابل تنظیم و حاوی مخلوط کلرید سدیم به دور معده گذاشته می‌شود که باعث کوچک‌تر شدن حجم معده و محدودیت مصرف غذا می‌شود.
  • ریسک‌های نادردراین روش شامل فرسایش حلقه سیلیکونی، سر خوردن و جابجایی حلقه سیلیکونی، التهاب و زخم معده، عفونت، آسیب به معده و روده و یا ارگان‌های دیگر در حین جراحی و یا بعد آن، سوء تغذیه و ایجاد اسکار در شکم می‌شود.

بای پس روده

  • در این روش بیشترین بخش‌های ارتجاعی معده برای همیشه برداشته شده و دو سوم تا سه چهارم بخش‌های بالایی روده کوچک از مسیر خارج می‌شود.

بالون داخل معده

در این روش بالون‌های سیلیکونی پر شده با کلرید سدیم داخل معده قرار داده می‌شوند تا با اشغال حجم داخل معده باعث محدودیت مصرف غذا و جذب کالری شوند.

 

تاثیرات مثبت این جراحی بر قلب و عروق

همانطور که بالاتر گفته شد، عوامل خطر پراهمیت بیماری‌های قلب و عروق مانند دیابت نوع دو و فشار و چربی خون بالا بعد از جراحی لاغری و کاهش وزن چشمگیر به میزان قابل توجهی بهبود پیدا می‌‌‌کنند. مطالعات متعدد نشان داده‌اند صرف نظر از روش به کار رفته در این جراحی‌نتایج به دست آمده در جهت بهبود بیماری‌های قلب و عروق امیدوار کننده است، اگرچه روش‌های بای پس و دئودنال سوئیچ که در آن بخشی از روده برداشته می‌شود موثر‌تر شناخته شده‌اند. هنوز نمی‌توان به طور قطعی اظهار کرد کدام روش بیشترین تاثیر را در کاهش بیماری‌های قلب و عروق داشته است اما روش دئودنال سوئیچ تاثیرات مثبت طولانی مدت بیشتری نسبت به روش‌‌های دیگر داشته است.