خود پایشی قند خون

خود پایشی قند خون
خرید دستگاه گلوکومتری

 

خود پایشی قند خون

خود پایشی قند خون از راه‌های اندازه‌گیری مقدار گلوکز خون در خانه برای افراد مبتلا به دیابت است. با خود پایشی قند خون مقادیر گلوکز خون دائما در حال اندازه‌گیری است تا اثربخشی درمان و تحت کنترل بودن یا نبودن دیابت بیمار مشخص شود.

خود پایشی قند خون فواید فراوانی دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • با این روش می‌توان مناسب بودن رژیم غذایی بیمار را ارزیابی کرد.
  • می‌توان نوع و میزان فعالیت‌های ورزشی مناسب برای مبتلایان به دیابت نوع اول و دوم را مشخص کرد.
  • می‌توان به اثربخشی داروهای تجویز شده برای کنترل دیابت پی برد.
  • خود پایشی قند خون از استرس و نگرانی مبتلایان به دیابت درباره وضعیت بیماری شان کاسته و درک آنها را از علل افزایش و کاهش قند خونشان بهبود می‌بخشد.

فواید خود پایشی قند خون وقتی به حداکثر می‌رسد که بیمار داوطلبانه آن را فرا گرفته، به صورت دقیق و علمی آن را اجرا کرده و نتایج آن را تفسیر کرده و از اطلاعات بدست آمده در کنترل شرایط بیماری خود استفاده کند.

هر بیمار دیابتی نسبت به بیمار دیگر شرایط جداگانه و متفاوتی دارد، بنابراین بهتر است برای اطلاع از زمان و تناوب مناسب برای خود پایشی قند خون از پزشک متخصص سوال پرسید.

قند خون پایین‌تر از حد نرمال که هایپوگلایسمی نامیده می‌شود اگر درمان نشود می‌تواند منجر به تشنج و کما شود، و قند خون بالا یا هایپرگلایسمی می‌تواند منجر به کتواسیدوز شود که بسیار خطرناک بوده و می‌تواند مرگ را در پی داشته باشد.

قند خون بالا در طولانی مدت می‌تواند موجب آسیب‌های عصبی، بیماری‌های قلبی و عروقی، آسیب‌های کلیوی و چشمی دز مبتلایان به دیابت شود.

خود پایشی قند خون در مبتلایان به دیابت نوع دو که با رژیم غذایی مناسب و فعالیت‌های ورزشی بیماری خود را کنترل میکنند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

بنا بر استانداردهای انجمن دیابت آمریکا مقادیر مناسب قند خون به شرح زیر است

  • بین ۱۳۰-۸۰ قبل از وعده‌های غذایی
  • کمتر از ۱۸۰ دو ساعت بعد از وعده‌های غذایی

پزشک متخصص شما مقادیر مناسب قند خون را با توجه به سن، وخامت دیابت، وجود ریسک فاکتورهای دیگر و شرایط کلی جسمانی و سلامتی شما تعیین می‌کند.

برخی کارشناسان اندازه‌گیری ۳باره قند خون در طول روز را پیشنهاد می‌کنند.

اینکه چه زمانی از روز را برای اندازه‌گیری قند خون انتخاب کرده‌اید اطلاعات زیادی از شرایط بیماری را برملا می‌کند.

اندازه‌گیری قند خون ناشتا نشان می‌دهد آیا بدن قادر به تنظیم میزان قند خون در طول شب بوده است یا خیر.

اندازه‌گیری قند خون قبل از غذا و یک تا دو ساعت بعد از غذا مشخص می‌کند که نوع رژیم غذایی فرد و میزان حجم مصرفی آن چه تاثیری بر میزان قند خون داشته و اینکه داروهای مصرفی چگونه افزایش قند خون بعد از مصرف غذا را مهار می‌کنند.

اندازه‌گیری قند خون قبل از غذا به شما می‌گوید آیا قند خون پس از وعده غذایی قبلی به حالت نرمال برگشته و آیا نیاز به اصلاح میزان کربوهیدرات وعده غذایی بعدی هست یا خیر.

اندازه‌گیری قند خون قبل از فعالیت‌های ورزشی به شما می‌گوید آیا قبل از ورزش به یک میان‌وعده‌ی کوچک احتیاج دارید یا خیر و همچنین بعد از فعالیت‌های ورزشی اندازه‌گیری قند خون اثربخشی فعالیت‌های ورزشی را بر روی شرایط دیابت را نشان می‌دهد.

در زمان سرماخوردگی یا بیماری‌های دیگر نیز خود پایشی قند خون اهمیت دارد، زیرا استرس تاثیر مستقیمی روی میزان قند خون دارد.

 

خرید دستگاه گلوکومتری

اولین قدم مشاوره با پزشک متخصص برای اطلاع از تناوب خود پایشی قند خون و میزان ایده‌آل قند خون برای فرد است.

قدم بعدی تحقیق برای انتخاب دستگاه مناسب، استاندارد و دقیق برای انجام پایش قندخون کارآمد و موثر است. پزشک متخصص در این مرحله نیز می‌تواند کمک مهمی به شما بکند.