رژیم غذایی در نارسایی قلبی

میزان نمک غذای خود را کاهش دهید
در زمان پخت غذا:
غذا خوردن در رستوران:
چند پیشنهاد برای ترکیبات ادویه‌ی بدون نمک:

نارسایی احتقانی قلب به حالتی گفته می شود که قلب توانایی کافی برای پمپاژ خون را از دست داده و در نتیجه اکسیژن کافی به اجزای مختلف بدن نمی رسد. نارسایی قلبی می تواند علل مختلفی مانند فشار خون بالا، سایر علل قلبی عروقی و بیماری های کلیوی داشته باشد.

درمان نارسایی قلبی می تواند از به وجود آمدن عوارض مختلف جلوگیری کرده و علایم بیمار را بهبود ببخشد.

تغییر دادن برخی از عادات غذایی می تواند تاثیر مثبتی روی میزان فشاری که قلب متحمل می‌شود داشته باشد. در صورتی که رژیم غذایی شامل مقدار زیادی نمک و مایعات باشد، میزان کلی مایعات بدن افزایش یافته و کار پمپاژ خون توسط قلب سخت تر می‌شود. توصیه های تغذیه‌ای زیر می‌توانند در بهبود علایم نارسایی قلبی مفید واقع‌شوند.

 

میزان نمک غذای خود را کاهش دهید

لذت بردن از غذایی که می خورید بسیار با اهمیت است. اگرچه ممکن است خوردن غذاهای نمکین برای شما لذت بخش باشد، اما می‌توانید بیاموزید که از خوراکی های کم‌نمک هم لذت ببرید. جوانه های چشایی شما به زودی عادت خواهندکرد و دیگر دلتان برای نمک تنگ نخواهد شد! از طرف دیگر حذف نمک می‌تواند طعم‌های دیگری را که به واسطه‌ی حضور نمک احساس نمی‌شدند نمایان کند.
پیشنهاد های زیر می توانند برای کم کردن نمک غذا مفید باشند:

  • مقدار میوه و سبزیجات را در رژیم خود بیشتر کنید چون حاوی میزان بسیار کمی از نمک هستند.
  • غذاهایی مانند گوشت، مرغ و ماهی، حبوبات، شیر و ماست و تخم مرغ، اگر تازه باشند حاوی مقادیر کمتری از سدیم هستند، اما اگر فرایند عمل‌آوری روی آنها انجام شود معمولا میزان بالایی از سدیم خواهند داشت.
  • از ادویه‌جاتی برای مزه‌دهی به غذا استفاده‌کنید که حاوی نمک نباشند. آب لیموی تازه و فلفل آسیاب‌شده می‌توانند مزه‌های طبیعی غذا را بهبود‌ببخشند. آب پرتقال و آناناس هم می‌توانند مواد مناسبی برای مزه‌دار کردن غذاهای گوشتی باشند.
  • همیشه قبل از خرید مواد خوراکی بسته‌بندی شده، برچسب ارزش غذایی را مطالعه‌کنید و به دنبال میزان سدیم به ازای هر وعده بگردید. سعی کنید خوراکی‌هایی انتخاب‌کنید که میزان سدیم آنها کمتر از 350 میلی‌گرم در هر وعده باشد. از طرف دیگر اگرنمک جزو پنج مورد اول مواد تشکیل دهنده‌ی خوراکی نوشته شده‌بود، احتمالا این محصول حاوی مقادیر بالایی از سدیم است.
  • برخی از بسته بندی‌های مواد خوراکی، ارزش غذایی این مواد را نیز مشخص می‌کنند که معمولا بر اساس دریافت 2000 تا 2500 کالری در روز محاسبه شده‌اند. توجه به این اطلاعات هم می تواند در انتخاب رژیم مناسب و کنترل وزن موثر باشد

در زمان پخت غذا:

نمکدان را از محیط آشپزی حذف‌کنید. یک هشتم قاشق چایخوری نمک می تواند بیشتر از 250 میلیگرم سدیم به غذای شما اضافه کند

خلاق باشید! به جای نمک از ادویه های دیگر، سیر، پیاز و آب مرکبات استفاده کنید

نمک را می‌توان از بسیاری از دستورات پخت حذف کرد یا حد اقل نصف‌کرد. در زمان بخارپز کردن، گریل کردن، سرخ کردن و پختن در مایکروویو می‌توان نمک را حذف‌کرد. از اضافه کردن نمک به آب در زمان پختن برنج و پاستا و سبزیجات اجتناب کنید.

بسیاری از طعم دهنده‌ها و سس‌ها، نمک های ترکیب‌شده با فلفل و لیمو، نودل‌ها، ترکیبات حاوی سیب زمینی فرآوری شده، زیتون و ترشی، سوپ‌های آماده و غذاهای آماده به طبخ، سس خردل، کچاپ و سویا سس، گوشت‌های فراوری‌شده مانند سوسیس و کالباس و انواع پنیرها، حاوی مقادیر بالایی از سدیم هستند و بهتر است با مواد تازه و با کیفیت دیگر جایگزین شوند.

غذا خوردن در رستوران:

رژیم کم سدیم به معنی محرومیت کامل از غذا خوردن در رستوران نیست؛ اما به هر حال رعایت‌کردن برخی از نکات می‌تواند به حفظ سلامتی و جلوگیری از پیشرفت بیماری شما کمک‌کند.

نمکدان را از میز غذاخوری حذف‌کنید و از رستوران، لیموی تازه درخواست کنید. حتی می توانید ادویه‌های مورد علاقه‌ی خودتان را همراه ببرید.

از انتخاب کردن غذاهایی که دارای سدیم بالایی هستند (مثل غذاهایی که سویا سس دارند و خورش‌ها) پرهیزکنید.

سبزیجات خام تازه را همراه غذا سفارش‌دهید و به جای استفاده از انواع سس یا پنیر از آنها برای بهتر کردن مزه‌ی غذا استفاده کنید.

در صورت امکان، از آشپز بخواهید که غذای شما را بدون نمک آماده‌کند.

چند پیشنهاد برای ترکیبات ادویه‌ی بدون نمک:

ادویه‌ی چینی:
یک چهارم پیمانه زنجبیل آسیاب شده
دو قاشق غذاخوری دارچین و دو قاشق غذاخوری سیر له شده
یک قاشق غذاخوری فلفل دلمه ای خشک شده و یک قاشق غذاخوری تخم رازیانه

ادویه ی ترکیبی برای سالاد، پاستا، سبزیجات بخار پز و سوپ و ماهی:
یک چهارم پیمانه جعفری خشک شده
دو قاشق غذاخوری ترخون خشک
یک قاشق غذاخوری از هر کدام: پونه، شوید و کرفس خشک شده

ادویه ی ایتالیایی مناسب برای سوپ های دارای گوجه فرنگی، پاستا ها، مرغ و انواع نان:
دو قاشق غذاخوری از هرکدام: ریحان خشک، مرزنجوش، آویشن، رزماری و فلفل قرمز
یک قاشق غذاخوری از هرکدام: پودر سیر و پونه

ادویه ی مناسب برای غذاهای دارای لبنیات:
نصف پیمانه شوید
یک قاشق غذاخوری از هرکدام: پیازچه، پودر سیر ، پوست لیموی خشک شده و جعفری