همه آنچه درباره A1C باید بدانید

همه آنچه درباره A1C باید بدانید
تست A1C چه چیزی را اندازه‌گیری می‌کند؟
چه کسانی و چه زمانی بایستی اقدام به انجام این تست کنند؟
شرایط آمادگی برای انجام تست
چه فاکتورهایی روی مقدار A1C تاثیر می‌گذارند؟
A1C ایده‌آل
A1C به عنوان بخشی از کیت های خانگی تست خون

 

همه آنچه درباره A1C باید بدانید

میزان قند خون‌تان اخیرا چگونه بوده‌است؟ می‌توانید با انجام یک تست A1C از میزان قند خون خود مطلع شوید. به این ترتیب اگر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع یک و یا دو باشید و یا حتی در حال حاضر مبتلا به دیابت باشید می‌‌توانید شرایط خود را مدیریت و کنترل کنید.
تست A1C که با نام هموگلوبین A1C و یا HbA1C هم شناخته می‌شود، یک تست ساده خون است که میزان قند خون را در سه ماه گذشته اعلام می کند. این تست راه رایجی برای تشخیص دیابت و یا احتمال ابتلا به آن و همچنین اصلی ترین راه برای کنترل دیابت بیماران است.
A1C بالا نشان دهنده‌ی تحت کنترل نبودن دیابت است و پایین نگه‌داشتن میزان این فاکتور در بیماران دیابتی اهمیت ویژه‌ ای دارد.

همه آنچه درباره A1C باید بدانید

 

تست A1C چه چیزی را اندازه‌گیری می‌کند؟

وقتی قند وارد خون می‌شود به هموگلوبین که پروتئین خون است متصل می‌شود. همه افراد قند متصل به هموگلوبین در خونشان دارند ولی در کسانی که مبتلا به دیابت کنترل نشده هستند، این مقدار بالاتر از دیگران است. تست A1C درصد هموگلوبین‌های متصل به قند را در خون اندازه‌‌گیری می‌کند.

چه کسانی و چه زمانی بایستی اقدام به انجام این تست کنند؟

اگر بیش از ۴۵ سال سن دارید، یا جوان‌ترهستید اما اضافه‌وزن دارید، یا دیابت نوع ۲ دارید و یا اینکه یکی از شرایط زیر در مورد شما صدق می‌کند، بایستی حتما از نظر ابتلا به دیابت و عوارض آن مورد بررسی قرار بگیرید.

  • اگر نتیجه تست نرمال باشد ولی سن شما بیش از ۴۵ سال باشد، یا اینکه ریسک فاکتور دیابت داشته باشید و یا اینکه دیابت کنترل شده داشته باشید باید هر ۳ ماه این تست را تکرار کنید.
  • اگر نتیجه تست نمایانگر احتمال بالا برای ابتلای شما به دیابت باشد، با متخصص خود در رابطه با اقدامات لازم برای جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ صحبت کنید، و تست را با فواصل معین توصیه شده از طرف متخصص خود تکرار کنید. این فواصل معمولا یک تا دو سال هستند.
  • اگر علائمی ندارید اما نتایج تست نشان می دهد شما دیابت و یا پیش‌دیابت دارید، بهتر است تست را در روز دیگری تکرار کنید.
  • اگر نتیجه تست نشان می‌دهد که دیابت دارید، از دکتر خود بخواهید شما را به یک دیابتولوژیست ارجاع دهد و اقدامات فردی لازم برای کنترل شرایط دیابت خود را فراگیرید.

اگر مبتلا به دیابت هستید حداقل سالی دو بار این تست را انجام دهید. در صورت تعویض داروها نیز انجام این تست توصیه می‌شود.

 

شرایط آمادگی برای انجام تست

تست در مطب دکتر و یا آزمایشگاه با یک نمونه کوچک خون از انگشت و یا بازو انجام می شود. هیچ آماده‌سازی خاصی قبل از تست نیاز ندارید و لازم نیست ناشتا باشید.

جدول نتایج A1C

نرمال کمتر از ۵/۷ درصد
پره دیابت ۶/۴_۵/۷ درصد
دیابت ۶/۵ درصد یا بیشتر

 

در ردیف دوم، هر چه میزان A1C از ۷/۵ بیشتر بوده و به ۴/۶ نزدیک‌تر باشد شانس ابتلا به دیابت نوع ۲ بیشتراست.

مدیریت دیابت

معیار A1C همچنین برای تعیین میانگین گلوکز خون  (eAG)که با واحد (mg/dL ) اندازه گیری می‌شود، به کار می‌رود.

eAG mg/dL A1C %
154 7
183 8
212 9
240 10

 

چه فاکتورهایی روی مقدار A1C تاثیر می‌گذارند؟

فاکتورهای زیادی می‌توانند به اشتباه میزان A1C را کم و یا زیاد نشان دهند، مانند:

  • از کارافتادن کلیه ها، بیماری های کبدی و یا کم خونی شدید
  • نوعی از هموگلوبین غیر متداول که ممکن است در نژاد های آفریقایی، مدیترانه ای و آسیای جنوب شرقی و افراد مبتلا به تالاسمی وجود داشته باشد
  • داروهای مصرفی برای درمان ایدز و اوپیوم‌ها
  • خونریزی و انتقال خون
  • اوایل ویا اواخر بارداری

 

A1C ایده‌آل

A1C ایده‌آل برای اغلب افراد ۷٪ و یا کمتراست، اما این مقدار بسته به سن و شرایط جسمانی شما می‌تواند متفاوت باشد. پزشک متخصص شما می‌تواند مقدار ایده آل A1C برای شما را تشخیص دهد.

افراد جوان مبتلا به دیابت از آنجا که سال‌‌های بیشتری باید با بیماری خود دست و پنجه نرم کنند توصیه به داشتن A1C‌های پایین تری نسبت به سالمندان دیابتی می‌شوند مگر آنکه قند خون آنها به شدت پایین باشد.

 

A1C به عنوان بخشی از کیت های خانگی تست خون

A1C معیار مهمی برای کنترل دیابت است اما نمی‌تواند جایگزین کیت های خانگی تست خون شود. قند‌خون در طول روز کم و زیاد می‌شود و نمی‌توان نوسان آن را با تست A1C سنجید. دو نفر با A1C‌های یکسان ممکن است نوسانات قندی متفاوتی داشته باشند.

اگر A1C شما طبیعی‌است اما علائم کاهش و یا افزایش قند خون دارید، بهتراست قند خون تان را با فواصل زمانی کوتاه‌تر و در زمان‌های متفاوت روز اندازه‌گیری کنید. تغییرات میزان قند خون را با متخصص خود در میان گذاشته و در صورت لزوم درمان دارویی را شروع کنید.