پنج کاری که باید هرروز انجام‌دهید تا قلبتان سالم‌بماند

همه‌ی ما می‌دانیم که رژیم غذایی سالم و فعالیت فیزیکی می‌تواند به سلامت قلبی عروقی ما کمک کند؛ اما چه کارهای دیگری می‌تواند در بهبود این وضعیت به ما کمک کند؟

این پنج توصیه از طرف متخصصین قلب و عروق را به طور روزانه انجام دهید تا در مدت کوتاهی آثار مثبت آنها را در بهبود وضعیت سلامتی خودتان ببینید.

 

چربی‌های سالم مصرف کنید نه چربی‌های ترانس
به سلامت دهان و دندان خود اهمیت‌دهید و هرروز از نخ دندان استفاده کنید
خواب کافی داشته باشید
مدت طولانی ننشینید
از دود سیگار دیگران فرار کنید

چربی‌های سالم مصرف کنید نه چربی‌های ترانس

بدن ما در رژیم غذایی به چربی‌های اشباع و غیراشباع نیاز دارد، اما چیزی که به آن اصلا نیاز ندارد چربی‌ ترانس است! مطالعات ثابت کرده‌اند که چربی‌های ترانس، ریسک بروز حوادث قلبی عروقی و سکته‌ی مغزی را افزایش می‌دهند. دلیل این اتفاق، افزایش میزان کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) و به دنبال آن، تنگ شدن عروق در اثر استفاده از چربی‌های ترانس است.

پس با حذف این چربی‌ها از رژیم غذایی، گردش خون در همه‌ی عروق بدنتان را بهتر می‌کنید.

چربی‌های ترانس در چه غذاهایی وجود دارند؟

این چربی‌ها به طور مصنوعی توسط کارخانه‌های تولید مواد غذایی ساخته‌شده و در خوراکی‌های بسته بندی شده و فس‌فودها برای طعم‌دهی و فرم دهی به این محصولات استفاده می‌شوند. هنگام خرید هر ماده‌ی خوراکی دقت‌کنید که روی برچسب ارزش غذایی آن، میزان چربی ترانس صفر باشد.

 

به سلامت دهان و دندان خود اهمیت‌دهید و هرروز از نخ دندان استفاده کنید

سلامت دهان و دندان نشانگر خوبی برای سلامت عمومی و حتی سلامت قلب و عروق شماست. زیرا به طور معمول کسانی که مبتلا به بیماری‌های لثه و دندان هستند، عوامل خطر قلبی‌عروقی نیز دارند. اگرچه مطالعات در این زمینه هنوز در حال انجام هستند، اما براساس مطالعات قبلی به نظر می‌رسد بالارفتن میزان مولکولی التهابی به نام
C-reactive protein در خون که ثانویه به فعالیت باکتری‌های بیماری‌زای دهان و دندان اتفاق می‌افتد، خطر بروز حوادث قلبی‌عروقی و سکته‌ی مغزی را افزایش می‌دهد.

به همین دلیل استفاده‌ی مرتب از مسواک و نخ دندان و اهمیت دادن به سلامت لثه‌ها، می‌تواند تاثیر مهمی در سلامت قلب و عروق شما داشته‌باشد.

 

خواب کافی داشته باشید

خواب، یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر سلامت قلب و عروق است. اگر خواب کافی نداشته باشید، فارغ از سن، عادت‌های بهداشتی دیگر یا سایر عوامل خطر، بیشتر در معرض حوادث قلبی‌عروقی خواهیدبود. مطالعه‌ای که روی بیش از سه هزار نفر از افراد بالای چهل‌وپنج سال انجام شد نشان داد کسانی که کمتر از 6 ساعت خواب شبانه دارند، دو برابر بیشتر از افرادی که 6 تا 8 ساعت می‌خوابند در معرض حوادث قلبی‌عروقی هستند.

محققان معتقدند خواب ناکافی، فرایندهای زیستی مانند التهاب و تنظیم فشارخون را دچار اختلال می‌کند.

سعی کنید خواب کافی (حداقل 6 تا 8 ساعت در شب) داشته باشید و اگر مبتلا به آپنه (انسداد تنفسی) در خواب هستید، حتما برای درمان آن اقدام کنید؛ زیرا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

 

مدت طولانی ننشینید

مطالعات نشان داده‌‌اند که نشستن طولانی مدت، می‌تواند فارغ از میزان کلی فعالیت فیزیکی، برای سلامت قلب و عروق مضر باشد. این مسئله بیشتر برای کسانی اهمیت‌دارد که به واسطه‌ی شغلشان برای ساعت‌های متمادی در وضعیت نشسته هستند.

با نگاه به نتایج چندین مطالعه که روی بیش از 800هزار نفر انجام شده‌اند، محققان متوجه شدند در کسانی که برای مدت طولانی در حالت نشسته می‌مانند، خطر بروز حوادث قلبی‌عروقی 147 درصد بیشتر و خطر مرگ در اثر این حوادث 90درصد بیشتر است. به علاوه نشستن طولانی مدت (به خصوص در هنگام مسافرت) می‌تواند خطر ایجاد لخته در وریدهای عمقی پاها را افزایش دهد.

برای کاهش این خطرات، روزانه ورزش کنید. اتوموبیلتان را دورتر از مقصد پارک‌کنید. و اگر در شغل شما لازم است که نشسته باشید، در صورت امکان هرچند ساعت یک‌بار بایستید و ایستاده کار کنید یا راه بروید.

 

از دود سیگار دیگران فرار کنید

مطالعات نشان داده‌اند که استنشاق دود دست دوم سیگار در خانه یا محل کار می‌تواند خطر بروز حوادث قلبی‌عروقی را 25 تا 30 درصد افزایش دهد.

بر اساس گزارش انجمن قلب آمریکا، در اثر مواجهه با دود سیگار، سالانه بیش از 34000 مرگ به علت بیماری‌های قلبی زودهنگام (در افراد جوان) و 7300 مورد مرگ به علت سرطان ریه اتفاق می‌افتد.

از طرف دیگر افراد غیرسیگاری‌ای که عوامل خطر دیگر بیماری‌های قلبی (مانند فشارخون و چربی خون بالا) دارند، در صورتی که با دود دست دوم سیگار دیگران تماس داشته‌باشند، بیشتر در معرض خطر هستند. زیرا مواد شیمیایی موجود در دود سیگار باعث سرعت بخشیدن به روند تشکیل پلاک در عروق می‌شوند.

از کسانی که در حضور شما سیگار می‌کشند دوری کنید و به طور جدی خودتان و کودکان را از دود سیگار دست دوم دور نگه‌دارید.

 

این توصیه‌ها را رعایت کنید و با قلبتان مهربان‌تر باشید.