چرت کوتاه عصرگاهی

چرت کوتاه عصرگاهی
یک چرت عصرگاهی مطلوب چه ویژگی‌هایی دارد؟
فواید یک چرت کوتاه عصرگاهی خوب برای سلامتی چیست؟
مراحل درست یک چرت کوتاه عصرگاهی مفید

 

چرت کوتاه عصرگاهی

شما احتمالا خیلی فرصت چرت کوتاه عصرگاهی را پیدا نمی‌کنید، مگر اینکه جز معدود افراد خوش‌شانسی باشید که در محیط کار و زندگی آنها، استراحت عصرها یک کار واجب و رایج است.

بر اساس نظر متخصصان، یک چرت کوتاه عصرگاهی البته با ویژگی‌هایی که در موردشان صحبت خواهیم‌کرد، می‌تواند فواید بسیاری برای سلامتی شما داشته باشد.

چرت کوتاه عصرگاهی

 

یک چرت عصرگاهی مطلوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

دوره‌ی کامل خواب در بدن ما، حدود 90 دقیقه طول می‌کشد و شامل مراحل عمیق و سطحی است. خواب عصرگاهی اگر طولانی شود ما وارد مراحل عمقی خواب می‌شویم و بعد از بیدار شدن به علت اینکه مغز ما تمایل دارد به خوابیدن ادامه دهد، دچار حالت خواب آلودگی و بی‌حوصلگی می‌شویم.

میزان دقیقی برای طول مدت یک چرت کوتاه عصرگاهی خوب وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد بهترین حالت آن بین 10 تا 30 دقیقه باشد.

 

فواید یک چرت کوتاه عصرگاهی خوب برای سلامتی چیست؟

این چرت کوتاه، فارغ از اینکه شما شب قبل، خواب کافی و مناسب داشته‌اید یا نه می‌تواند فایده‌های زیادی داشته‌باشد، از جمله: بهترشدن خلق و خو، هوشیاری بیشتر، عکس‌العمل‌های بهتر در زندگی روزمره، بهبود حافظه‌ی کوتاه مدت و افزایش تمرکز.

چرت کوتاه عصرگاهی

 

اگر شب گذشته خواب کافی نداشته‌اید، حتی یک چرت طولانی‌تر (بین 1 ساعت تا نهایتا 90 دقیقه) می‌تواند بخشی از این بی‌خوابی را جبران‌کرده و خلاقیت و عملکرد ذهنی شما را بهبود ببخشد. اما توجه داشته باشید که مشکل محرومیت مزمن از خواب به دلایلی مانند استرس و مشغله‌ی طولانی مدت یا بیماری‌هایی مانند آپنه‌ی خواب (قطع مکرر تنفس در خواب)، صرفا با یک چرت کوتاه عصرگاهی حل نمی‌شود و حتما باید به دنبال حل علت زمینه‌ای این محرومیت از خواب مزمن باشید.

 

مراحل درست یک چرت کوتاه عصرگاهی مفید

واکنش افراد مختلف به این خواب کوتاه مدت متفاوت است. مثلا بعضی بلافاصله بعد از بیدار شدن، احساس تازگی و سرحال‌آمدن می‌کنند. اما بعضی دیگر نیاز به کمی زمان دارند تا به حالت هوشیاری کامل و طبیعی برگردند. به همین دلیل بسیار مهم است که با آزمون و خطا، الگوی مناسب برای خودتان را که بهترین نتیجه را در پی دارد پیدا کنید. برای بهبود این چرت کوتاه، توجه به چند نکته بسیار کمک‌کننده است.

چرت کوتاه عصرگاهی

 

حتما برای بیدار شدن، زنگ ساعت را کوک کنید و اجازه ندهید زمان خواب شما بیش از مقدار توصیه‌شده باشد.

  • بهترین زمان این خواب کوتاه، در ساعت‌های ابتدایی عصر است و نزدیک شدن زمان آن به شب می‌تواند با خواب طبیعی شما تداخل ایجاد‌کند.
  • حتما جایی را برای این چرت کوتاه انتخاب‌کنید که تاریک، خنک و ساکت باشد. چون نور و صدا و دمای نامناسب، می‌تواند کیفیت خواب را تحت تاثیر قرارداده و حتی بدون اینکه شما را بیدارکند، باعث شود از فایده‌های زیاد این چرت کوتاه، بی‌بهره بمانید.