تست ورزش

تست ورزش
آماده‌سازی برای تست ورزش
نحوه انجام تست ورزش

 

تست ورزش

تست ورزش عملکرد قلب را در زمان فعالیت‌های بدنی بررسی می‌کند. از آنجائیکه در زمانهای فعالیت فیزیکی قلب باید تندتر کار کرده و خون بیشتری پمپ کند، خیلی از مشکلات قلبی که در زمان استراحت نمایان نمی‌شوند می‌توانند در این حالت بروز پیدا کنند و ثبت شوند.

تست ورزش معمولا روی تردمیل و یا دوچرخه ثابت انجام می‌شود و نوار قلب، فشار خون و تنفس بیمار همزمان کنترل و بررسی می‌شوند. گاهی اوقات بجای بالا بردن ضربان قلب از طریق فعالیت برای کسانیکه امکان آن را ندارند با دارو ضربان قلب را بالا می‌برند.

پزشک معمولا در صورت شک به گرفتگی رگ‌های کرونری و یا آریتمی‌ها تست ورزش را تجویز می‌کند، تست ورزش به موارد زیر کمک می‌کند:

  • تصمیم‌گیری برای درمان
  • بررسی عملکرد داروها و روش‌های درمانی
  • بررسی وخامت اختلالات قلبی و عروقی

 

آماده‌سازی برای تست ورزش

معمولا از شما درخواست می‌شود تا مدتی قبل از انجام تست از نوشیدنی‌های کافئین دار پرهیز کرده و وعده غذایی سنگین میل نکرده باشید.

برخی داروها با تست ورزش تداخل دارند و ممکن است پزشک درخواست کند روز قبل از تست از خوردن برخی از داروها خودداری کنید.

اگر در صورت ابتلا به آسم از اسپری تنفسی استفاده می‌کنید حتما آن را باخود همراه داشته و پزشک را نیز در جریان بگذارید.

لباس و کفش راحت ورزشی بپوشید.

 

نحوه انجام تست ورزش

تست ورزش معمولا نیم ساعت طول می‌کشد و این زمان شامل آماده‌سازی بیمار و خود تست می‌شود، خود تست معمولا فقط ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. قبل از شروع تست پزشک از شما درباره سوابق بیماری و فعالیت‌هایی بدنی روزمره‌تان خواهد پرسید. این سوال‌ها به انتظار پزشک از عملکرد شما و تعیین سختی تست کمک خواهد کرد.

در ابتدا پرستار الکترودهای چسبان را روی محل‌های مخصوص قفسه سینه می‌چسباند. در صورت نیاز موهای سینه تراشیده می‌شوند. سیم‌های الکترودها به دستگاه مخصوص نوار قلب متصل بوده و این دستگاه نوار قلب بیماررا قبل، در حین ورزش و بعد از آن نشان داده و ثبت می‌کند. فشار خون بیمار نیز قبل، در حین تست و بعد از تست با فواصل زمانی مشخص اندازه‌گیری می‌شود، در طول تست اگر بیمار علائم خاصی را احساس کند در گزارش تست اعلام می‌شود.

تست ورزش با سرعت آهسته شروع شده و مرحله به مرحله سرعت و سختی تست‌ بیشتر می‌شود، و شما تا جاییکه ضربان قلب به مقدار خواسته شده برسد و یا بخاطر علائم دیگر ادامه تست برایتان امکان‌پذیر نباشد، تست را ادامه می‌دهید. این علائم معمولا شامل موارد زیر می‌شود:

  • درد قفسه سینه متوسط تا شدید
  • تنگی نفس شدید
  • فشار خون خیلی پایین یا خیلی بالا
  • سرگیجه
  • خستگی مفرط
  • برخی تغییرات در نوار قلب

پزشک به شما مقدار مجاز ورزش که متناسب با وضعیت سلامتی‌تان باشد را خواهد گفت، در صورت بروز هر گونه اختلالی پزشک تست را متوقف خواهد کرد.

پس از اتمام فعالیت ورزشی در مرحله ریکاوری هم ضربان قلب و فشار خون کنترل خواهند شد.

نتیجه تست ورزش پس از بررسی پزشک به شما اعلام خواهد شد و شما ممنوعیت خاصی پس از انجام تست ورزشی نخواهید داشت و می‌توانید به برنامه عادی روزانه خود بازگردید.