شش مطالعه مهم سال ۲۰۱۹

دکتر حسن ریاحی - دکتر رضا قنواتی

شش مطالعه مهم سال ۲۰۱۹ در فیلد قلب و عروق به انتخاب انجمن قلب ایالات که باعث تغییر پرکتیس شده و برای بیماران بسیار مهم خواهد بود و همه آنها هم در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده‌بودند

  1. تأیید یکی از فرم‌های دارویی اومگا-۳ (آیکوساپنت اتیل) که یک نوع روغن ماهی است، توسط سازمان غذا و داروی ایالات برای درمان تری‌گلیسرید بالا. این تأیید بر پاشنه مطالعه مهمی چرخید که نشان داد این دارو می‌تواند شانس بیماری‌های قلبی و سکته مغزی و مرگ و میر را ۲۵ درصد کاهش‌دهد
  2. سکته قلب وقتی اتفاق می‌افتد که یکی از رگ‌های تغذیه‌کننده قلب، با لخته خون بسته‌شود. در این موارد مؤثرترین اقدام، باز کردن آن رگ است. مطالعه‌ مهمی اما نشان داد که اگر در این شرایط، علاوه بر رگ مسؤول سکته، بقیه رگ‌های با تنگی شدید هم باز شوند، شانس سکته قلبی دوباره، ۳۲ درصد کمتر می‌شود.
  3. داپاگلیفلوزین، یکی از داروهای جدید دیابت است. اما مطالعه‌ای نشان داد که این دارو، درمان مؤثری برای نارسایی قلبی هم هست و در این بیماران می‌تواند جلوی بدتر شدن بیماری را بگیرد و شانس مرگ و میر آن را هم کمترکند.
  4. ریتم فیبریلاسیون دهلیزی یکی از خطرناک‌ترین اختلالات ریتم قلب است که می تواند باعث سکته مغزی شود. و حالا نسل جدید ساعت‌های اپل قدرت تشخیص این اختلال ریتم و مطلع کردن فرد را دارند و مطالعه‌ای بزرگ نشان داد که در افرادی که ساعت به آنها هشدار داده بود که فیبریلاسیون دهلیزی دارند، در بیش از یک سوم آنها تشخیص ساعت درست بوده‌است.
  5. وقتی فردی دچار سکته مغزی ناشی از لخته خون در رگ‌های تغذیه‌کننده مغز می‌شود، مهم‌ترین کاری که برای او می‌توان انجام‌داد تزریق آلتپلاز است که یک حل‌کننده لخته خون است. بر اساس توصیه‌های فعلی، این دارو فقط در شرایطی مؤثر است و باید تجویز شود که ظرف ۴.۵ ساعت از بروز سکته تزریق‌شود. اما حالا مطالعه مهمی نشان داد که در بعضی بیماران، این دارو در ۹ ساعت اول هم می تواند کمک‌کننده باشد.
  6. تنگی دریچه آئورت، یک بیماری شایع و پر خطر است و دو راه درمانی دارد. جراحی باز برای تعویض دریچه و یکی هم یک راه کمتر تهاجمی که دریچه در نوک یک لوله باریک ازطریق رگ اصلی بالا برده‌شده و در محل دریچه قرار داده می‌شود. این کار در حال حاضر در اولویت دوم است و برای بیمارانی انجام می‌شود که جراحی آنها پرخطر باشد. اما مطالعه مهمی نشان‌داد که این کار کمتر تهاجمی، در افراد با ریسک پایین جراحی هم با سکته مغزی، بستری مجدد و مرگ و میر کمتری همراه است.
شش مطالعه مهم سال ۲۰۱۹ در فیلد قلب و عروق