قند متهمی است که در تاریخ خود را بی‌گناه معرفی مرده‌بوده و حالا متهم اصلی است

دکتر حسن ریاحی - دکتر رضا قنواتی چربی - رژیم لاغری - قند

برای سال‌ها، در رژیم غذایی، انگشت اتهام برای چاقی و بیماری‌های قلبی، همیشه به سمت چربی بود و این باور هنوز در ذهن ها هست و اصلا این دو واژه چربی و بیماری قلبی با هم به ذهن می‌آیند.
اما مطالعات چند سال گذشته، یکی از بزرگ‌ترین «وارونگی های پزشکی» را رقم زد و چربی در این دادگاه تبرئه شد و جای او را به عنوان متهم، قند گرفت! تا جایی که در سال ۲۰۱۵ گایدلاین رژیم غذایی که در آمریکا منتشر شد، بر خلاف تمام آموزه های قدیمی در طب کلاسیک، محدودیت را از کلسترول رژیم غذایی برداشت و گفت کلسترول رژیم غذایی ارتباطی با بیماری های قلبی عروقی ندارد و عدد ۳۰۰ میلی‌گرم را به عنوان سقف مجاز کلسترول روزانه، برداشت و از جمله از بسیاری غذاها از جمله تخم مرغ رفع اتهام شدند. البته محدودیت ده درصدی چربی های اشباع و ترانس باقی ماند، گرچه انتظار می رود در گایدلاین ۲۰۲۰، محدودیت‌های چربی اشباع هم برداشته‌شود. در حال حاضر در نتیجه گیری گایدلاین، رژیم غذایی سالم برای مبارزه با چاقی رژیم پر چربی و کم قند معرفی شده‌است:
‏ high fat low carbohydrat
همچنین یکی از بزرگترین رجیستری‌ها در زمینه تغذیه و رابطه آن با بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر، مطالعه «پیور» است که یک جمعیت حدود ۱۳۵۰۰۰ نفر از ۱۸کشور را پیگیری می کند و در یکی از نتایج مهم آن و در یک پیگیری طولانی، دیده شد رژیم پر قند است که با بیماری های قلبی عروقی ارتباط دارد و نه کل چربی‌های مصرفی و نه هیچ چربی خاصی رابطه ای با بیماری های قلبی عروقی ندارند و حتی چربی اشباع، شانس سکته مغزی را کم هم کرده
به هر حال فعلا داستان قند و چربی اینگونه است و چربی یک بازگشت پیروزمندانه داشته و قند متهمی است که در تاریخ خود را بی‌گناه معرفی کرده بوده و حالا متهم اصلی است..

 

 

قند یا چربی