بازتوانی قلبی: ورزش نظارت شده

توان‌بخشی قلبی

لباس ورزشی به قامت قلب شما!

 

بسیاری از افرادی که بیماری قلبی یا بیماری در رگ های بدن دارند، ممکن است در کارهای روزمره‌ی خود یا فعالیت‌های ورزشی دچار محدودیت شوند. شاید دیگر کارهای ساده مثل خرید‌های خانه، تمیزکاری، بالا رفتن از پله‌ها و خیلی کارهای دیگر مثل قبل ساده نباشند. و گاه هم از ادامه‌ی فعالیت‌های قبلی می‌ترسند یا سؤال‌دارند که چطور باید به زندگی قبل برگردند.

کاهش عملکرد قلبی‌ریوی در اثر بیماری‌های قلبی و بیماری رگ‌های بدن، یک اتفاق شایع و بخشی از بیماری است؛ اما اصلا همیشگی نیست. کارها قرار نیست آسان‌تر شوند، اما بیمار قرار است قوی‌تر شود!

توان‌بخشی قلبی

 

توان‌بخشی قلبی به بیمار کمک می‌کند برای فردایی قوی‌تر و سالم‌تر، با برنامه‌ای دقیق، منظم و علمی، روح و جسم را نیرومندکند.

توانبخشی قلبی یک برنامه‌ی درمانی فراگیر است که ترکیبی است از: تمرین های ورزشی زیر نظر متخصص پزشکی ورزشی، اصلاح عوامل خطر قلبی، آموزش در مورد سلامت قلب، مشاوره‌ی برنامه‌ی غذایی سالم، و حمایت روحی و اجتماعی.

در این برنامه، مراقبان سلامت، شامل پزشک، پرستار، فیزیولوژیست ورزشی بالینی، مشاور و متخصص تغذیه و همین‌طور روانپزشک، بیمار را در طول برنامه توانبخشی قلبی بر اساس ویژگی‌های شخصی هر فرد، راهنمایی و پیگیری می‌کنند.

اما از میان همه‌ی بخش‌های یک برنامه‌ی توان بخشی قلبی، مهم‌ترین و مؤثرترین قسمت، برنامه‌ی ورزشی زیر نظر متخصص است. هر بیمار، بر اساس سن، اینکه زن است یا مرد، نوع بیماری قلبی، و عوامل جسمی مختلف، نیاز به یک برنامه‌ی ورزشی دقیق و مخصوص به خود دارد. این نکته‌ی مهمی است: یعنی لباس ورزشی را باید مانند یک خیاط ماهر، دقیقا با اندازه‌های بیمار دوخت!

بعد از گذشت حدود سه ماه از توان‌بخشی قلبی و رعایت برنامه‌ی ورزشی دقیقی که برای بیمار به طور اختصاصی توصیه می‌شود، بیمار پیشرفت زیادی را در توان انجام فعالیت‌ها، و همین‌طور بهبود وضعیت تنفسی و اعتماد به نفس بیشتر را حس خواهدکرد. پدربزرگ و مادر بزرگ با بیماری قلبی، خیلی زود خواهنددید که این‌بار بچه‌ها و نوه‌ها باید به دنبالشان بدوند و نه برعکس.

بازتوانی توان‌بخشی قلبی

 

یادمان باشد که هیچ‌وقت خیلی دیر نیست. توان‌بخشی قلبی و برنامه‌ی ورزشی دقیق، بدون نگاه به سن، یا اینکه مشکل قلبی ساده است یا پیچیده یا اینکه چقدر از شروع آن می‌گذرد، می تواند به بیمار کمک‌کند.

در کلینیک «قلب شما»، برنامه‌ی ورزشی تخصصی و اختصاصی‌شده برای افرادی که بیماری قلبی یا بیماری رگ‌های بدن دارند، زیر نظر مستقیم متخصص فیزیولوژی ورزشی، به صورت یک دوره‌ی سه‌ماهه آماده شده‌است که با توجه به شرایط بیماری و بدن هر فرد، از سه جلسه در هفته شروع‌شده و در پایان به پنج جلسه در هفته خواهدرسید.

فراموش نکنیم، ما فقط زمانی شکست می‌خوریم که دست از تلاش بکشیم.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان، بیماری قلبی یا بیماری رگ‌های بدن دارید، همین حالا با «قلب شما» تماس‌بگیرید تا از جزئیات برنامه‌ی ورزش زیر نظر متخصص پزشکی ورزشی که به طور اختصاصی برای هر بیمار طراحی‌و اجرامی‌شود با خبر شوید.

 

آخرین به روز رسانی: 1401/10/01