سرعت موج نبض

 

سرعت موج نبض چیست؟

اندازه گیری سرعت موج نبض، یک روش آسان، بدون درد و دقیق برای اندازه گیری میزان سفتی شریان‌ها است که به ما کمک می‌کند تخمینی قابل اعتماد از میزان سلامت عروق داشته باشیم و با دقت بالایی احتمال بروز حوادث قلبی عروقی را در بیماران بررسی کنیم.

زمانی که خون از بطن چپ قلب به سمت شریان اصلی ما (آئورت) پمپ می‌شود، فشار این خون به دیواره‌ی این شریان، موجی را ایجاد می‌کند که سرعت آن با میزان سفتی این دیواره رابطه‌ی مستقیم دارد. پس با اندازه گیری سرعت انتشار این موج در عروق بدن می‌توان تصویر خوبی از میزان سفتی آنها به دست آورد.

عوامل متعددی مانند سن، استعداد ژنتیکی، شیوه‌ی زندگی و همین‌طور بیماری‌های مختلف می‌توانند میزان سفتی عروق را تغییر داده و افراد را در خطر بروز حوادث قلبی عروقی مانند سکته‌های قلبی و مغزی قراردهند.

 

سرعت موج نبض چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟

پزشک یا دستیار پزشک، با استفاده از یک دستگاه کوچک که روی سطح پوست قرار می‌گیرد، در فواصل مشخصی سرعت عبور موج نبض را در رگ‌های مختلف اندازه گیری می‌کند؛ و در نهایت یک برنامه‌ی کامپیوتری پیشرفته بر اساس اعداد استاندارد شده برای سن شما، سرعت موج نبض و سن عروقی شما را محاسبه می‌کند.

بدیهی است اگر برای مثال، سن تقویمی فردی 60 سال است، اما سن عروقی او 7۰ سال محاسبه‌شود، احتمال بروز حوادث قلبی عروقی در او بیشتر از کسی است که سن عروقیش معادل سن تقویمی یا پایین‌تر از آن محاسبه‌شده.

 

چرا اندازه‌گیری سرعت موج نبض مهم است؟

برخلاف بسیاری از تست‌های تشخیصی دیگر که نیاز به اقدامات تهاجمی دارند، اندازه‌گیری سرعت موج نبض روشی ‌است آسان، غیر تهاجمی و ارزان‌تر که اطلاعات بسیار با ارزشی در اختیار بیمار و تیم درمانی می‌گذارد؛ و به آنها این فرصت را می‌دهد که اختلالات عروقی را زودتر تشخیص داده و با درمان درست و به موقع، به کاهش احتمال بروز حوادث قلبی عروقی کمک کنند.

سرعت موج نبض
آخرین به روز رسانی: اسفند ماه 1400