مشاوره اعصاب و روان

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، به صورت همزمان مبتلا به اختلالات اعصاب و روان از فرم‌های خفیف تا فرم‌های شدید نیز هستند؛ از جمله اختلالات شایعی مانند افسردگی و اضطراب.

نکته مهم اینکه این اختلالات علاوه بر اینکه بر عملکرد طبیعی فرد شامل عملکرد اجتماعی، کاری، خانوادگی و عاطفی اثرات زیادی می‌گذارند، می‌توانند باعث تشدید علائم و بیماری قلبی زمینه‌ای نیز بشوند. همچنین این اختلالات روانپزشکی، اثرات منفی بسیار مهمی روی میزان پیگیری بیمار مبتلا درباره اقدامات تشخیصی و درمانی قلبی نیز دارند که در نتیجه می‌تواند باعث عدم مراقبت صحیح فرد بیمار از خود شود.

همچنین گروهی از داروهای قلبی نیز می‌توانند عوارض روانپزشکی برای فرد داشته‌باشند، همان طور که برعکس، بعضی از داروهای گروه اعصاب و روان نیز می‌توانند برای فرد، عوارض قلبی به همراه داشته‌باشند.

به همین منظور در کلینیک مشاوره بیماری‌های اعصاب و روان، علائم و نشانه‌های احتمالی بیماری‌های روانپزشکی مانند افسردگی و اضطراب و موارد دیگر، توسط همکاران متخصص بیماری‌های اعصاب و روان بررسی شده و اقدامات درمانی لازم انجام می‌شود. ضمن اینکه عوارض احتمالی داروها و تداخلات دارویی احتمالی داروها با یکدیگر و با بیماری‌ها، بررسی‌شده و توصیه‌های لازم انجام می‌شود تا ضمن درمان و کنترل مناسب بیماری اعصاب و روان و کمک به عملکرد بهتر در زندگی عادی روزمره، مراقبت‌های قلبی بیمار نیز تکمیل شده و با سیر موثرتری پیش برود.

نویسنده: دکتر حسن ریاحی
آخرین به روز رسانی: مهرماه ۱۳۹۶