تشخیص، عوارض و درمان بیماری دریچه‌ی آئورت دولتی

تشخیص بیماری دریچه‌ی آئورت دولتی
عوارض بیماری دریچه‌ی آئورت دولتی
درمان بیماری دریچه‌ی آئورت دولتی

 

تشخیص بیماری دریچه‌ی آئورت دولتی

معمولا افرادی که تنگی نفس دارند در معاینه از نظر قلبی هم بررسی می‌شوند. با شنیدن صدای غیرطبیعی قلب، احتمال بیماری دریچه‌ی آئورت دولتی مطرح می‌شود و لازم است بررسی بیشتر انجام شود.
متخصص قلب بر اساس شرایط بیمار، از اکوکاردیوگرافی (سونوگرافی قلب)، اکوکاردیوگرافی از راه مری (روش سونوگرافی دقیق‌تر قلب که آن را از درون مری و از فاصله‌ای کمتر بررسی می‌کند)، سی‌تی‌اسکن و ام‌آر‌آی قلب برای ارزیابی دریچه‌های قلب و آئورت استفاده می‌کند.

بیماری دریچه‌ی آئورت دولتی

 

بررسی‌های دیگری مثل الکتروکاردیوگرام (برای بررسی فعالیت الکتریکی قلب) یا آنژیوگرافی کرونر (عکس اشعه‌ی‌ ایکس از رگ‌های خونی قلب یا استفاده از یک ماده‌ی رنگی مخصوص) هم به تشخیص مشکلات دیگر قلب‌ و عروقی کمک می‌کند که با بیماری دریچه‌ی آئورت دولتی مرتبط است. همچنین بیمار مبتلا به دریچه‌ی آئورت دولتی را ممکن است از نظر آنوریسم، بیماری شریان کرونر و اختلالات ریتم قلب هم بررسی کنند.

 

عوارض بیماری دریچه‌ی آئورت دولتی

حدود 30 % افراد مبتلا به بیماری دریچه‌ی آئورت دولتی دچار عوارض می‌شوند که ممکن است خیلی خطرناک و حتی تهدید‌کننده‌ی حیات باشد. به همین دلیل، افرادی که تشخیص بیماری دریچه‌ی دولتی آئورت دارند باید به طور مداوم زیر نظر متخصص قلب‌وعروق باشند و تغییرات قلب، دریچه‌ها و آئورت را به طور منظم بررسی کنند.

مهم‌ترین عوارض بیماری دریچه‌ی آئورت دولتی:

نارسایی قلبی
در طول زمان، دریچه‌ای که دچار تنگی شده به دلیل فشاری که لازم است قلب برای عبور خون از دریچه وارد کند باعث ضخیم شدن دیواره‌ی بطن چپ می‌شود. بزرگ شدن بطن و پمپاژ ناکافی خون ممکن است باعث نارسایی قلبی شود. مصرف سیگار یا کلسترول بالا می‌تواند این فرآیند را تشدید کند.

آنوریسم و شکافته شدن آئورت
بیماری بافت همبند زمینه‌ای که باعث ایجاد بیماری دریچه‌ی آئورت دولتی می‌شود روی لایه‌های تشکیل‌دهنده‌ی آئورت هم تأثیر می‌گذارد و باعث ضعیف شدن دیواره‌ی آئورت و در نتیجه کشیده شدن و خارج شدن آن از شکل طبیعی می‌شود. در نهایت، این مشکل باعث ایجاد آنوریسم می‌شود که در آن بخشی از آئورت که زیادی کشیده و نازک شده برجسته می‌شود و بیرون‌زدگی پیدا می‌کند.

آنوریسم ممکن است پاره شود یا لایه‌های داخلی یا خارجی آئورت، شکافته شود. پارگی و شکافته‌شدن رگ، اورژانس تهدیدکننده‌ی حیات به حساب می‌آید. متخصص قلب، آئورت را در بیمارانی که دریچه‌ی آئورت دولتی دارند تحت‌نظر دارد و پیش از پاره‌شدن یا شکاف‌خوردن برای اقدام جرّاحی برنامه‌ریزی خواهد کرد.

 

درمان بیماری دریچه‌ی آئورت دولتی

در موارد خیلی شدید بیماری که خود را در زمان تولد یا دوران نوزادی نشان می‌دهد، باید فورا جرّاحی ترمیم دریچه انجام شود. در مواردی هم ممکن است فرد در تمام طول زندگی بدون علامت باشد و متوجه دریچه‌ی آئورت دولتی نشود.

بیماری دریچه‌ی آئورت دولتی

اما در 80 % افراد مبتلا به دریچه‌ی آئورت دولتی، لازم است برای ترمیم یا تعویض دریچه و بخشی از آئورت، جرّاحی انجام شود. این عمل معمولا در دهه‌ی چهارم و پنجم زندگی انجام می‌شود. اگر بیمار، تنگی دریچه و علامت داشته باشد، بهترین درمان، تعویض دریچه با یک دریچه‌ی فلزی یا بیولوژیک است.
در صورت وجود مشکل برگشت خون از دریچه، دریچه‌ی آئورت را می‌توان ترمیم کرد. بعد از ترمیم در اولین سال تا 18 ماه اول بعد از جرّاحی، ممکن است مشکل برگشت خون از دریچه دوباره برگردد و نیاز به جرّاحی پیدا کند. اما بعد از این مدت، دیگر احتمال نیاز به جرّاحی مجدد کم می‌شود. با این حال، از آنجا که دریچه غیرطبیعی است ممکن است بعد از چند دهه، مجددا نیاز به جرّاحی پیدا کند.